torstai 30. huhtikuuta 2015

Keskiviikko 29.4.2015 - torstai 30.4.2015

Keskiviikko 29.4.2015

Tänään oli sitten toiseksi viimeinen työpäivä täällä. Aika on mennyt todella nopeasti. Olen päässyt tutustumaan uusiin ihmisiin ja myös tekemään hyvin erilaisia tehtäviä. Vähän on haikea mieli, koska nyt on pikku hiljaa päässyt enemmän tutustumaan henkilöihin.

Tänään jäin jälleen portille töihin. Hetken aikaa istuskeltiin siellä. Sitten lähdimme katsomaan, kun risteilyalus oli tulossa satamaan. Koperissa alkaa yleensä huhtikuun lopussa laivaliikenteen sesonki. Tänään tuli vain yksi laiva, mutta sunnuntaina on tulossa kolme laivaa satamaan.

Tämän päivän laivassa oli kyydissä 2264 henkilöä. Täällä toimitaan hieman eritavalla kuin Suomessa. Poliisi tarkistaa henkilöllisyyden heiltä, jotka nousevat laivasta kaupungille. Vartijat sitten tarkistavat henkilöt heidän saapuessa kaupungilta laivaan. Tehtävä ei Luka Koperille kuulunut, vaan sen hoiti toinen yritys (IBS). Kerroin heille, että meillä tuon tarkistuksen hoitaa rajavartiointilaitos sekä satamaliikenteessä että lentokentällä.

Heillä ei ole vielä isoa terminaalia. Se on suunnitteilla ja sen pitäisi valmistua noin viiden vuoden sisällä. Satamalla on paljon muitakin isoja laajennuksia sekä tieverkoston uusimista. Mutta kaikki hankkeet vaativat myös rahaa. Nykyinen terminaali on lähinnä teltan mallinen. Tilassa on kuitenkin laitteet joilla voidaan varmistaa, etteivät henkilöt vie metalliesineitä laivaan.

Loppupäiväksi siirryin portille päästämään henkilöitä ja autoja satamaan ja/tai sieltä pois.
Asunnon sain siivottua ja matkalaukun melkein pakattua. Huomenna on mukavampi tulla töistä, kun ei tarvitse enää niitä tehdä.

Torstai 30.4.2015

Tänään oli sitten viimeinen työpäivä. Olin portilla aamupäivän ja sen jälkeen siirryin toimistolle loppupäiväksi. Turvallisuuspäälliköllä oli taas hieman kiire. Jouduin odottelemaan, että hän vapautuisi palavereista. Pääsimme hoitamaan minun paperiasiat pois ja otimme sitten ihan rennosti. Joimme kahvia ja söimme pullaa. Yrityksestä jäi todella hieno kuva ja heillä on erittäin hyvä työilmapiiri siellä. Juttelin muutaman työntekijän kanssa asiasta. He sanoivat, että se on paras paikka tehdä töitä, mutta sinne on erittäin vaikea päästä töihin. Kerroin huomioni työilmapiiristä turvallisuuspäällikölle ja hän oli tyytyväinen. Heillä olisi kyllä tarvetta saada enemmän työntekijöitä, mutta ongelma tuntuu olevan yleinen, myös muissa maissa.

Haikein mielin joudun sitten hyvästelemään työntekijöitä sekä vartiointi- että työturvallisuuden puolelta. Olen kuitenkin aina tervetullut käymään toimistolla jos matkustan sinne uudestaan lomamatkalle, menemme sitten päälliköiden kanssa juomaan oluet. Täällä ollessani, heillä ei ollut vapaa-aikana mahdollista viettää aikaa minun kanssa. Työpaikka olisi varmasti sellainen, jossa myös itse viihtyisin hyvin ja tekisin mielelläni töitä. Pitäisiköhän laittaa työhakemus heille J.

Pääsin lähtemään asunnolleni pakkaamaan ja siivoamaan oman huoneeni. Slovenialaiset opiskelijat olivat vielä paikalla kun pääsin asunnolle. Pääsin myös hyvästelemään heidät ja toivottamaan hyvää jatkoa. Pakkauksen ja siivouksen jälkeen oli hetki aikaa, lepäillä ennen lähtöä Mariboriin. Olin illalla 20 aikoihin perillä. Pikaisesti kävin kaupassa hakemassa eväitä ja suunnistin asunnolle. Vielä olisi jäljellä organisaation kanssa loppupalaveri, muuten voin jo ottaa hieman rennommin. Mukava oli palata takaisin vanhojen kämppisten luokse loppuajaksi.