maanantai 6. huhtikuuta 2015

Lauantai 4.4.2015 - sunnuntai 5.4.205

Lauantai 4.4.205

Tänään alkoi kansainvälinen työharjoittelu Sloveniassa. Matkaan lähdettiin jo kello kolme aamuyöllä ja aluksi piti ajaa Lopelta Vantaalle. Sieltä lento Frankfurtin kautta Itävällan Grazin kentälle. Lennot sujuivat  hyvin. Frankfurtissa riitti hyvin tunnin vaihto aika, sitä hieman etukäteen jännitin. Grazin kentältä tuli kujettaja hakemaan minibussilla Slovenian Mariboriin bussiasemalle. Perillä oli vastassa ZNI edustaja Kinga Maslon, ja hänen kanssa tultiin majapaikkaan. Käytiin myös tutustumassa kauppakeskukseen missä tehtiin samalla ruokaostoksia ja hankittiin paikallinen puhelin liittymä. Ruokakaupasta ei kyllä tullut kaikkia tavaroita mukaan joita alun perin ajattelin. Vähän alkaa väsymys tuntua, aikaisen aamuherätyksen johdosta. Maribor on hienon näköinen paikka, löytyy paljon vanhoja rakennuksia keskeltä keskustaa. Tänään käytiin ulkona syömässä paikallista ruokaa Kingan, Mikaelin ja Jennan kanssa. Todella mukavaa, kun pääsee tutustumaan henkilöihin ja samalla myös näkemään kaupunkia. Vesisade hieman haittasi liikkumista.
Päivä oli pitkä ja rankka, mutta mukava.

Sunnuntai 5.4.2015

Tänään lähdettiin päivällä Graziin ostoksille ja kiertelemään kaupungille. Kuljetus poikkesi hieman suomalaisittain totutusta, täällä käytetään paljon kimppakyytejä eripituisille matkoille. Meidän kuljettaja oli tänään henkilö joka, työskentelee Grazissa ja asuu Mariborin tuntumassa. Täällä ei välttämättä tarvitse käyttää bussia tai junaa liikkuakseen pidempiä matkoja. Kimppakyyti on huomattavasti halvempi ja nopeampi kuin yleiset kulkuneuvot.

Graziin päästyämme päätettiin sitten nousta vuorelle rappusia pitkin. Askelmia taisi olla noin 200 kappaletta. Ylhäällä avautui upeat maisemat Grazin keskustaan ja sieltä näkyi myös vuoristot. Useassa vuoressa oli vielä lumipeite, mutta muutamista vuorista olivat lumet jo sulaneet. Sieltä sitten laskeuduttiin alas ja lähdettiin katselemaan kaupunkia kävellen. Alueella olin paljon vanhoja ja isoja taloja ja myös pieniä kujia joiden päässä oli iso aukea tilat. Alue keskustassa oli hyvin tasainen, mutta hiemen keskusta ulkopuolella oli pieniä vuoria ja jyrkkiä nousuja.
Kiertäessä aluetta löydettiin myös iso kasvihuone. Siellä oli eri osastoja eri leveysasteilta. Tiloista löytyi kaktuksista aina tropiikin kasveihin.
Grazin kaupunki oli todella hieno ja vanhanaikainen. Alueella on paljon vanhanajan rakennuksia vielä pystyssä vaikka uusia rakennuksia on rakennettu. Alue oli hyvin siisti ja paikalliset ihmiset olivat erittäin ystävällisiä ja avuliaita.
Kaupunkiin tutustumisen jälkeen, meillä oli vielä hetki aikaa ennen kuin sovitun kyydin piti lähteä takaisin Mariboriin. Päätimme mennä paikalliseen biljardisaliin pelaamaan, koska ulkona alkoi sataa vettä. Siellä oli paljon turisteja meidän lisäksi pelaamassa ja tunnelma oli mukava.

Reissu onnistui todella hyvin vaikkakin kuljettaja oli reilusti myöhässä sovitusta ajasta, mutta päästiin kuitenkin hyvissä ajoin takaisin majoituspaikkaan.