Torstai 16.4.2015
Tänään tulikin kaikkea opettavaista vartioinnista ja palotorjunnan
puolelta. Päivä alkoi sataman portilla. Seurasin taustalla kuinka he
tarkistivat satamaan jalkaisin tulevat henkilöt ja olivatko heillä luvat
kunnossa. Muutamilla ei ollut valmista lupaa, kun he tulivat portille ja
silloin asia tarkistettiin. Mikäli
heillä oli lupa saapua sataman alueelle, niin heille annettiin vierailija lappu
ja kirjattiin koneelle. Aamu oli hyvin
vilkas ja kysyessäni asiaa kuulin, että aamut ovat yleensä hyvin kiireisiä ja
iltapäivät kello 15 jälkeen. Tietysti henkilökunta pääsee töistä ja kuorma-autojen
kuljettajat haluavat päästä alueelta ennen ruuhkaa.
Seuraavaksi lähdimme kiertämään aluetta ja tarkistamaan
henkilöitä. Puun varastointi alueella, on kuulemma usein henkilöitä, jotka
tekevät liian pitkää päivää. Heidät tarkistetaan satunnaisesti. Kierroksella
tulikin vastaan muutama epäilynalainen henkilö. Pysäytimme heidät ja pyysimme
nähdä heidän kulkulupansa. Tarkistussoitto valvomoon ja tällä kertaa kaikki
asiat olivat kunnossa.
Kierroksella oli parkissa auto, jossa ei ollut lupalappua
ikkunassa. Auto tarkistettiin ja soitettiin valvomoon, josta saatiin tieto,
että autolla oli yhden päivän lupa olla alueella. Tämän jälkeen lähdettiin
viettämään ansaittua kahvitaukoa. Tauon jälkeen lähdimme valvomaan nopeuksia.
Alueella on 40 km/h pääväylällä ja sivukujilla 15 km/h. Valvonnan aikana tuli
yksi kuorma-auto, jolla oli hieman ylinopeutta (46km/h). Auto pysäytettiin ja kuljettajan
kanssa keskusteltiin, itse seurasin tilannetta. Yleensä vasta 10km/h
ylityksestä he pysäyttävät. Suurin alueella koskaan mitattu nopeus on 100km/h. Alueella
ei saa sakkoa, mutta ajokieltoa alueelle voi saada viikosta kuukausiin.
Turvallisuuspäällikkö tekee päätöksen tapauskohtaisesti.
Pääsin myös alueen palopäällikön kanssa kierrokselle. Kiersimme aluetta, jossa on nestemäiset tuotteet säiliöissä. Kävimme myös kävelemässä säiliöiden päällä. Olivat aika korkeat (noin35-40m) ja sieltä oli upeat maisemat. Isoimpiin säiliöihin mahtuu 20milj. litraa nestettä. Vaikea edes hahmottaa tuota määrää. Hän näytti myös rakennukset missä oli säiliöiden palo- ja kemikaalivuoto hälytykset ja kuinka automaattiseen sammutukseen oli varauduttu. Mikäli alueelta kuitenkin sähköt menisi, niin heillä on myös useampi siirrettäviä generaattoreita siltä varalle. Loppupäivä menikin toimistossa.
Perjantai 17.4.2015
Aamu alkoi toimistolla. Luin loppuun satamavartijan
koulutusohjelman. Sitten menin jälleen valvomoon seuraamaan kameroita ja
samalla kuinka he tekivät töitä. Rekkaparkissa oli yhden rekan pelti
vaurioitunut. Tapahtumaa yritettiin löytää kameravalvonnan servereiltä. Auto
oli kuitenkin sellaisessa kohdassa, ettei saatu selvyyttä asiaan. Kuljettaja
joutuu tekemään poliisille ilmoituksen, mikäli hän haluaa asiaa tutkittavan.
Yhdestä rakennuksesta tuli palohälytys. Sitä he alkoivat selvittää. Vartija
kävi katsomassa tilaa, eikä hän havainnut mitään poikkeavaa. Valvomossa
vierähtikin useampi tunti, ihan hujauksessa.
Ruokailun jälkeen siirryin portille seuraamaan toimintaa.
Lähdimme hetken päästä valvomaan nopeutta pääväylälle. Olimme kahdessa eri
paikassa mittaamassa. Pääsin itsekin koittamaan kuinka laite toimii. Hetken
piti tutustua laitteeseen, jotta osasin käyttää sitä. Pienen harjoittelun
jälkeen alkoikin tapahtumaan. Kaksi kuljettajaa ajoi ylinopeutta ja tutka
näytti 51km/h, kun alueella sai ajaa vain 40 km/h. Hetken päästä tulikin hyvin
kiireinen autoilija, hänen nopeutensa oli 58km/h. Kaikille kolmelle
kirjoitettiin asiasta selvitys. Tämän jälkeen ei tullut enempää ylinopeutta
ajavia.
Seuraavaksi teimme tarkistuskierroksen alueella. Huomasimme
alueen toisessa päässä ison määrän savua ja ajoimme paikalle tarkistamaan
tilannetta. Paikalle päästyämme huomasimme, että alueen ulkopuolella poltettiin
roskia. Ilmoitimme asiasta valvomoon, jotta he myös tietävät asian mikäli joku
heille ilmoitta siitä. Kierroksella ei havaittu mitään muuta poikkeavaa.
Portille päästyämme he kirjoittivat raportin koneelle henkilöiden
ylinopeuksista. Turvallisuuspäällikkö käy raportin läpi ja tekee päätökset
tapauskohtaisesti. Luultavasti saan maanantaina asiasta tietoa.
Ensimmäinen työviikko hoidettu ja nyt pääsee ansaitulle
viikonloppu vapaalle. Yrityksestä jäi todella positiivinen kuva ja odotankin
innolla seuraavaa viikkoa. Minut otettiin hyvin vastaan yrityksessä. Useamman
henkilön kanssa tuli tehtyä joko ihan työtä tai tutustuin yritykseen ja
alueeseen.
Viikonlopun suunnitelmat kylläkin muuttui, sillä illalla alkoi
satamaan vettä ja sade kestää ennusteen mukaan lauantai-iltaan asti. Aluksi oli
suunnitelmissa lähteä Ljubljanaan heti lauantaina aamusta, mutta päivä taitaa
vierähtää kämpillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti