maanantai 20. huhtikuuta 2015

Torstai 16.4.2015 - perjantai 17.4.2015

Torstai 16.4.2015

Tänään tulikin kaikkea opettavaista vartioinnista ja palotorjunnan puolelta. Päivä alkoi sataman portilla. Seurasin taustalla kuinka he tarkistivat satamaan jalkaisin tulevat henkilöt ja olivatko heillä luvat kunnossa. Muutamilla ei ollut valmista lupaa, kun he tulivat portille ja silloin asia tarkistettiin.  Mikäli heillä oli lupa saapua sataman alueelle, niin heille annettiin vierailija lappu ja kirjattiin koneelle.  Aamu oli hyvin vilkas ja kysyessäni asiaa kuulin, että aamut ovat yleensä hyvin kiireisiä ja iltapäivät kello 15 jälkeen. Tietysti henkilökunta pääsee töistä ja kuorma-autojen kuljettajat haluavat päästä alueelta ennen ruuhkaa.

Seuraavaksi lähdimme kiertämään aluetta ja tarkistamaan henkilöitä. Puun varastointi alueella, on kuulemma usein henkilöitä, jotka tekevät liian pitkää päivää. Heidät tarkistetaan satunnaisesti. Kierroksella tulikin vastaan muutama epäilynalainen henkilö. Pysäytimme heidät ja pyysimme nähdä heidän kulkulupansa. Tarkistussoitto valvomoon ja tällä kertaa kaikki asiat olivat kunnossa.
Kierroksella oli parkissa auto, jossa ei ollut lupalappua ikkunassa. Auto tarkistettiin ja soitettiin valvomoon, josta saatiin tieto, että autolla oli yhden päivän lupa olla alueella. Tämän jälkeen lähdettiin viettämään ansaittua kahvitaukoa. Tauon jälkeen lähdimme valvomaan nopeuksia. Alueella on 40 km/h pääväylällä ja sivukujilla 15 km/h. Valvonnan aikana tuli yksi kuorma-auto, jolla oli hieman ylinopeutta (46km/h). Auto pysäytettiin ja kuljettajan kanssa keskusteltiin, itse seurasin tilannetta. Yleensä vasta 10km/h ylityksestä he pysäyttävät. Suurin alueella koskaan mitattu nopeus on 100km/h. Alueella ei saa sakkoa, mutta ajokieltoa alueelle voi saada viikosta kuukausiin. Turvallisuuspäällikkö tekee päätöksen tapauskohtaisesti.


Pääsin myös alueen palopäällikön kanssa kierrokselle. Kiersimme aluetta, jossa on nestemäiset tuotteet säiliöissä. Kävimme myös kävelemässä säiliöiden päällä. Olivat aika korkeat (noin35-40m) ja sieltä oli upeat maisemat. Isoimpiin säiliöihin mahtuu 20milj. litraa nestettä. Vaikea edes hahmottaa tuota määrää. Hän näytti myös rakennukset missä oli säiliöiden palo- ja kemikaalivuoto hälytykset ja kuinka automaattiseen sammutukseen oli varauduttu. Mikäli alueelta kuitenkin sähköt menisi, niin heillä on myös useampi siirrettäviä generaattoreita siltä varalle. Loppupäivä menikin toimistossa.

Perjantai 17.4.2015

Aamu alkoi toimistolla. Luin loppuun satamavartijan koulutusohjelman. Sitten menin jälleen valvomoon seuraamaan kameroita ja samalla kuinka he tekivät töitä. Rekkaparkissa oli yhden rekan pelti vaurioitunut. Tapahtumaa yritettiin löytää kameravalvonnan servereiltä. Auto oli kuitenkin sellaisessa kohdassa, ettei saatu selvyyttä asiaan. Kuljettaja joutuu tekemään poliisille ilmoituksen, mikäli hän haluaa asiaa tutkittavan. Yhdestä rakennuksesta tuli palohälytys. Sitä he alkoivat selvittää. Vartija kävi katsomassa tilaa, eikä hän havainnut mitään poikkeavaa. Valvomossa vierähtikin useampi tunti, ihan hujauksessa.

Ruokailun jälkeen siirryin portille seuraamaan toimintaa. Lähdimme hetken päästä valvomaan nopeutta pääväylälle. Olimme kahdessa eri paikassa mittaamassa. Pääsin itsekin koittamaan kuinka laite toimii. Hetken piti tutustua laitteeseen, jotta osasin käyttää sitä. Pienen harjoittelun jälkeen alkoikin tapahtumaan. Kaksi kuljettajaa ajoi ylinopeutta ja tutka näytti 51km/h, kun alueella sai ajaa vain 40 km/h. Hetken päästä tulikin hyvin kiireinen autoilija, hänen nopeutensa oli 58km/h. Kaikille kolmelle kirjoitettiin asiasta selvitys. Tämän jälkeen ei tullut enempää ylinopeutta ajavia.

Seuraavaksi teimme tarkistuskierroksen alueella. Huomasimme alueen toisessa päässä ison määrän savua ja ajoimme paikalle tarkistamaan tilannetta. Paikalle päästyämme huomasimme, että alueen ulkopuolella poltettiin roskia. Ilmoitimme asiasta valvomoon, jotta he myös tietävät asian mikäli joku heille ilmoitta siitä. Kierroksella ei havaittu mitään muuta poikkeavaa. Portille päästyämme he kirjoittivat raportin koneelle henkilöiden ylinopeuksista. Turvallisuuspäällikkö käy raportin läpi ja tekee päätökset tapauskohtaisesti. Luultavasti saan maanantaina asiasta tietoa.

Ensimmäinen työviikko hoidettu ja nyt pääsee ansaitulle viikonloppu vapaalle. Yrityksestä jäi todella positiivinen kuva ja odotankin innolla seuraavaa viikkoa. Minut otettiin hyvin vastaan yrityksessä. Useamman henkilön kanssa tuli tehtyä joko ihan työtä tai tutustuin yritykseen ja alueeseen.

Viikonlopun suunnitelmat kylläkin muuttui, sillä illalla alkoi satamaan vettä ja sade kestää ennusteen mukaan lauantai-iltaan asti. Aluksi oli suunnitelmissa lähteä Ljubljanaan heti lauantaina aamusta, mutta päivä taitaa vierähtää kämpillä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti