tiistai 28. huhtikuuta 2015

Lauantai 25.4.2015 - sunnuntai 26.4.2015

Lauantai 25.4.2015

Aamulla herättiin ja syötiin aamupala. Vähän oli epävarma olo, koska yhdellä ei ollutkaan passia mukana, mutta sähköpostissa oli kopio. Otimme suunnan kohti rajaa ja toivoimme, ettei siellä tulisi ongelmaa. Rajavalvoja ei sitten hyväksynyt tuota sähköpostin passia. Hetken mietittyämme uutta suunnitelmaa, päätimme lähteä kohti Celjeä ja hakemaan puuttuvan passin. Matkaan kului kaksi tuntia.

Suunnitelma kuitenkin muuttui matkalla; pysähdyimme menomatkalla Kroatiaan, Postojnan luolaan. Olin kuullut usealta työkaverilta, että on mahtava paikka käydä. Kierros luolassa kesti noin 1,5 tuntia. Aluksi menimme junalla noin kahden kilometrin matkan, jonka jälkeen jatkoimme luolassa kävellen ja välillä opas kertoi luolan historiasta. Paikka oli kyllä mielenkiintoinen ja voisi siellä käydä uudestaankin.

Tämän jälkeen jatkoimme kohti Kroatiaa. Lähdimme ajamaan kohti Rijekaan ja sieltä suunnistimme Pulaan. Reitille osui noin 5 kilometrin mittainen tunneli. Tänään olemme siis viettäneet aikaa tunneleissa ja luolissa.  Matkaa oli vielä reilu tunti jäljellä ja pääsimme seuraamaan auringon laskua samalla. Lopulta pienen seikkailun jälkeen pääsimme hotelliin. Meillä ei ollut muuta tietoa hotellista kuin osoite ja suurin piirtein tieto siitä missä sen pitäisi olla. Pari kertaa piti kysyä paikallisilta apua. Kirjauduimme sisään ja lähdimme etsimään ruokapaikkaa.

Sunnuntai 26.4.2015

Aamulla söimme aamupalan hotellissa. Ei ollut mikään gourmet ateria, mutta sai sillä vatsan täyteen. Pakkasimme tavarat autoon ja lähdimme tutkimaan kaupunkia. Kaupungista löytyi monta rantaa ja venesatamia. Kävimme tutustumassa Pula arenaan. Kiersimme kaupunkia muutaman tunnin ja sen jälkeen lähdimme ajamaan kohti seuraavaan paikkaan.

Rovingo oli seuraava paikka, mihin halusimme tutustua. Ajoimme pieniä teitä, jotta näkisimme hieman enemmän paikallisten asuinympäristöä. Moottoritieltä ei oikein edellisenä päivänä nähnyt. Pääsimme perille ja sää oli aurinkoinen ja lämmin. Pysähdyimme syömään hieman, jotta jaksaisimme kävellä. Alueella oli paljon kauppiaita, jotka yrittivät myydä kaikkea rihkamaa. Rovingo olisi ollut se paikka missä olisin halunnut olla yötä ja viettää hieman enemmän aikaa. Voihan olla, että tulen vielä uudestaan käymään täällä. Aika vierähti todella nopeasti ja oli taas jatkettava matkaa.

Suuntasimme sitten kohti Sloveniaa ja Koperiin. Pysähdyimme ottamaan kuvia Kroatian kanaalista. Löysimme paikan mihin oli rakennettu torni ja mistä oli hyvä ottaa kuvia. Ei siinä kovin kauan kerennyt ottaa rauhassa kuvia, paikalle tuli bussilastillinen turisteja ja tietysti kaikilla mielessä kuvien ottaminen. Päätimme lähteä pois ja jatkaa matkaa. Tietysti se yksi selfiekin oli otettava matkalla.

Pääsimme alkuillasta kämpille. Tyhjensimme auton tavaroista ja lähdimme syömään. Reissu oli todella mukava ja nähtiin monta eri paikkaa. Kilometrejä tuli kaikkiaan 700. Olisi tietysti ollut mukavaa jos olisi ollut enemmän aikaa olla reissussa. Jäljellä olisi vielä yksi viikko ja paljon vielä paikkoja joihin olisi mukava päästä tutustumaan. Ensi viikolla toivottavasti tulee yksi matkustajaristeilijä, jotta pääsisin katsomaan kuinka täällä toimitaan.